top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverHow2Blog

SEO-PRO TIP 4: YOAST MAG HET WETEN

Bij tip 2 vertelde ik al over handige tools om jouw voorraadje zoekwoorden aan te vullen, maar er is nog een andere behulpzame tool in WordPress die zorgt voor excellente vindbaarheid van jouw site in Google. Mag ik je voorstellen aan Joost? Of eh, Yoast.


WordPress is het CMS-systeem waar ik het liefst in werk. Het is de absolute koploper in CMS-systemen wereldwijd. En ik snap dat. Het is laagdrempelig en vooral met tools als Visual Builder of Elementor, kun je als webredacteur eenvoudig aanpassingen maken (zowel tekstueel als in vormgeving). Bijkomend voordeel is dat WordPress een heel handige plug-in biedt: Yoast. Ontwikkeld door online marketeer en SEO specialist Joost de Valk.

Wanneer je Yoast als plug-in in je WordPress-omgeving installeert, kun je titels, meta-descriptions en snippets toevoegen. En dat is uiteindelijk ideaal voor de vindbaarheid van jouw website. Hoe dat werkt?


SEO Titel

Een open deur wellicht, maar het is goed om een webpagina een titel te geven. Niet alleen in WordPress, maar ook in Yoast. In de plug-in vind je hier per webpagina een invulvak voor onder de naam SEO Titel. Een goede HTML Titel tag verschijnt in 80% van de gevallen exact zoals ingevoerd ook in de Google Zoekmachine. Als je bijvoorbeeld zoekt op De Tekstboetiek Portfolio, dan verschijnt de titel in de zoekresultaten als volgt: Portfolio l Tekst- en Communicatiebureau l Noord-Holland (zie onderstaande afbeelding).


De HTML Titel tag vat de essentie van de webpagina samen en vertelt Google dus wat er op deze pagina te vinden zal zijn. Het zorgt ervoor dat mensen op je pagina klikken. Een goede titel invullen in Yoast is dus zeker raadzaam voor het optimaliseren van je vindbaarheid. En weet: meer clicks resulteert uiteindelijk in een hogere ranking.


Slug

Een slug in Yoast is een URL-naam die je de webpagina geeft, die exact weergeeft wat er op de desbetreffende pagina te vinden is. Zo is de slug van mijn pagina Contact op De Tekstboetiek: www.tekstboetiek.nl/contact. Je kunt je slugs voorzien van key words, waardoor je de vindbaarheid van de webpagina kunt vergroten en je zoekers in Google in één oogopslag vertelt wat de pagina inhoudt.



Meta omschrijving

Een meta description is een zin die de inhoud van de webpagina samenvat als een HTML tag. Als je deze tags goed invult, kan Google deze zin tonen bij de zoekresultaten onder de naam van de pagina. Mensen die jouw webpagina in Google vinden, zien in één oogopslag wat ze op de pagina vinden. Voor De Tekstboetiek staat daar dus: Tekst- en communicatiebureau De Tekstboetiek in Noord-Holland voor teksten, trainingen en communicatieadvies. De meta description moet zoekers als het ware verleiden om het artikel aan te klikken en te lezen. Dat is ten eerste superhandig voor de gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van je website, maar het heeft indirect ook een effect op je SEO resultaten. Google meet namen de CTR (click through rate) en meet aan de hand van het aantal clicks of jouw pagina een goed resultaat is voor de ingevoerde zoektermen.



Yoast weet het. Echt.

Behalve het schrijven van steengoede SEO-teksten is Yoast een heel prettige tool om je vindbaarheid per pagina een extra boost te geven. Het prettige van de plug-in is dat zelfs digibeten en nitwits op het vlak van SEO Yoast gemakkelijk kunnen gebruiken. De tool vertelt je aan de hand van een analyse namelijk haarfijn of je voldoende en correcte content hebt ingevuld. Een handige checklist dus, waarbij het de uitdaging is die tot in de puntjes te tweaken voor optimale SEO-resultaten. Kind kan de was doen!


3 weergaven0 opmerkingen
bottom of page