top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverHow2Blog

SEO-PRO TIP 3: SCHRIJF VOOR JE KLANT, NIET VOOR GOOGLE!

Een website boordevol SEO-teksten is één, maar het is belangrijker prettig leesbare teksten op je website te publiceren. Onthoud: je schrijft de teksten voor je (potentiële) klant, niet voor Google.



Je website moet de doelgroep aanspreken. Daarnaast moet jouw product of dienst voorzien in de behoefte van jouw lezer. Het biedt bijvoorbeeld een oplossing voor een probleem waar de lezer mee kampt. Alleen dan creëer je meerwaarde.

Laat zien dat je schrijft met je klant in het achterhoofd door:

  1. Glorieus te starten

Een goed begin is het halve werk. Begin daarom met een uitnodigende paragraaf waarin je probleem en oplossing snel definieert. Daarbij is een goede opbouw van cruciaal belang:

  • Erken het probleem, zodat de lezer zich gehoord voelt. In het geval van De Tekstboetiek:

    • Je zit al maanden te staren naar die knipperende cursor op je beeldscherm. Je hebt verschillende schrijfpogingen ondernomen, maar er is nog geen solide verhaal uit je vingers gekomen. Je bent inmiddels al zoveel tijd kwijt aan het opstellen van een eenvoudige tekst…


  • Geef je lezer vervolgens een preview van de betere wereld die jij biedt met het oplossen van hun probleem. In het geval van De Tekstboetiek:

    • Wat als iemand anders aan de hand van jouw verhaal een krachtige en heldere tekst voor je op papier zet? Zodat jij je weer kunt focussen op jouw core business?


  • En vertel de lezer exact wat je hen aanbiedt. In het geval van De Tekstboetiek:

    • Dat kan De Tekstboetiek voor je regelen! Krachtige teksten met een heldere boodschap.


Een krachtig intro telt voor twee!

  1. Origineel te zijn

Schrijf teksten die uitnodigen om te lezen. Wees origineel, kies voor synoniemen, metaforen en originele zinsconstructies. Wijk af van het gebaande pad, kies voor plaatjes en tussenkopjes. Geef structuur aan je tekst. En lees het geheel nog een keer na. Of laat het geheel nalezen, nog beter! Ik vertel je hier meer over bij tip 1: Be Original.

  1. Gebruik Yoast

Yoast is een tool in WordPress, nota bene ontwikkeld door een man genaamd Joost(!), waarin je korte zinnetjes kunt plotten die de webpagina kort en concreet samenvatten. Het is het plukje tekst dat in Google verschijnt wanneer je op een specifiek topic hebt gezocht. Zo weten je lezers direct wat ze kunnen verwachten als ze jouw website aanklikken. Dan schrijf je dus niet alleen voor je klant, maar zorg je ook voor een betere vindbaarheid.

Ik leg je er alles over uit in mijn SEO-pro Tip 4: Yoast mag het weten!

4 weergaven0 opmerkingen
bottom of page