top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverHow2Blog

SEO-PRO TIP 2: CHECK, CHECK, DUBBELCHECK JE ZOEKWOORDEN!

Hoe vind je de zoekwoorden die jouw bedrijf, organisatie of dienst het beste omschrijven? Daar bestaan handige tools voor! Maar ook met gezond verstand kom je een heel eind. Zo maak je jouw webteksten SEO-proof!



Scan de concurrentie

De kans is groot dat er talloze professionals zijn die in meer of mindere mate met exact hetzelfde bezig zijn als jij. Met welke zoekwoorden heb je hen gevonden op Google? En welke woorden in hun webteksten spreken je aan? Doe een vergelijkend warenonderzoek door de webteksten van je concurrenten te scannen. Voorkom daarbij wel dat je zinnen direct copy-paste. Je wil niet beticht worden van plagiaat, natuurlijk. En originaliteit is ook online een groot goed. Daar vertelde ik je al over in Tip 1: Be Original.


Maak een wordcloud

Als je denkt aan jouw dienst of product, welke woorden, thema’s en onderwerpen komen er dan in je op? Maak daarvan een wordcloud, bijvoorbeeld met de tool Woordwolk.nl of Worditout.com. Welke hoofd- en subonderwerpen borrelen er bij je op? En zijn er synoniemen voor deze woorden? Schrijf alle topics die aan jouw producten of diensten zijn gelieerd op en zorg ervoor dat deze woorden terugkomen in je webteksten. Houd daarbij ook rekening met variaties van woorden. Run je bijvoorbeeld een webshop voor babykleertjes? Denk dan behalve aan woorden als baby, kleertjes en webshop ook aan woorden als: online shop, babykleding, babykleren, babyzaak, babywinkel.


Gebruik tools

Het internet zou het internet niet zijn als er ook zoekwoordentools beschikbaar zijn om te meten hoe vaak bepaalde zoekwoorden in webteksten worden gebruikt. En hoe bepaalde zoekwoorden converteren ten opzichte van andere. Niet alle tools zijn gratis, maar wel allemaal erg handig!

Gebruik bijvoorbeeld:

  • Answer the Public: vul een topic in en zie wat men over dit onderwerp opzoekt online. Zoek je bijvoorbeeld op het woord ‘banaan’, dan zie je een woordweb van vragen die eerder zijn ingevoerd in Google. ‘Waarom heet het een banaan? Waarom is een banaan krom? Waarom is een banaan geel? Wanneer werden de eerste bananen gegeten? Waarom worden bananen bruin? Waarom glijd je uit over een banaan?’ Enzovoort. Als jouw webteksten antwoord geeft op vaak ingevoerde vragen in Google, rankt je website beter.

  • Ubersuggest voor het optimaliseren van webteksten. Met een snelle scan krijg je direct tips om meer traffic naar je website te leiden

  • Google Trends: Via deze gratis tool kun je zoekwoorden met elkaar vergelijken. Welk woord wordt online vaker gezocht? Dierenspeciaalzaak of dierenwinkel?

Doe voordat je in de pen klimt dus een uitgebreide scan op veelvoorkomende zoekwoorden in jouw branche!

Lees mijn SEO-pro Tip 3: Schrijf voor je klant, niet voor Google!

1 weergave0 opmerkingen
bottom of page