top of page
Zoeken
Foto van schrijverHow2Blog

Schrijfplan voor je blog: van hersenspinsel naar structuur

Wat een goed nieuws! Je hebt besloten dat je een blog gaat schrijven. Voordat je pen het papier raakt, is het handig om eerst op een rijtje te zetten wat je wilt gaan delen. Met een schrijfplan zorg je ervoor dat je blog een helder en rond verhaal wordt en niet eindigt in een samenraapsel van jouw briljante hersenspinsels. In deze blog geef ik je de tips en tricks voor een mooi schrijfplan om een topper van een blog te kunnen schrijven.


In mijn vorige blog 'Klim in de pen voor je eerste blog' gaf ik aan dat je eerst het doel moet bepalen, wie je lezer is en welk onderwerp je wilt behandelen. Deze elementen verwerk je in een schrijfplan. Dankzij het schrijfplan hou je jezelf scherp en daardoor wijk je minder snel van het onderwerp af en het beoogde doel dat je daarmee hebt.


Schrijfplan in stappen

Stap 1 Wie, wat, waar, waarom?

  • Het doel: informeren, inspireren, demonstreren van expertise, vindbaarheid vergroten, conversie vergroten etc.

  • De doelgroep: Welke branche, niche ga jij aanspreken?

  • Het onderwerp: Welk onderwerpen spreken jouw doelgroep aan en dragen bij aan het doel dat je voor ogen hebt? Verplaats je hiervoor in de lezer. Welke interesses heeft jouw lezer en met welk doel zou diegene jouw blog lezen?

  • Medium: waar ga je de blogs publiceren?

Bovenstaande punten moeten op elkaar aansluiten om je doel te behalen.


TIP: Is je onderwerp te groot of te breed. Splits het dan op en maak er een serie van. Dat scheelt voor je volgende blog om een nieuw onderwerp te bedenken.


Stap 2 Informatie verzamelen

  • Heb je het onderwerp bepaalt, dan wordt het tijd voor de research. Maak onderscheid tussen online en offline bronnen.

  • Orden je research, zodat niet alle informatie in 1 blog aan bod komt. Het kan zijn dat jijzelf de bron van informatie bent, probeer dan alsnog die informatie op te schrijven en te ordenen.

  • Maak de selectie voor je eerste blogpost. Op die manier heb je meteen een plan voor een aantal van je toekomstige blogs.

Stap 3 Nu je de informatie verzameld hebt, kun je de structuur van je tekst bepalen

  • Bepaal de basisuitspraak. Wat wil je aan de lezer meegeven. Daar start en eindig je mee. De basisuitspraak is een stelling die je aanneemt die in je tekst bevestigd of ontkracht wordt.

  • Alinea’s: Bepaal naast het onderwerp ook de deelonderwerpen die iets vertellen over het hoofdonderwerp. Wijk niet af van het onderwerp, want dan ben je de lezer ook kwijt.

  • Conclusie: Hier maak je de blog rond. Je komt terug op je basisuitspraak. Ook kun je ervoor kiezen om je lezer tot actie aan te zetten, achter de ontknoping te komen of om een lach op het gezicht van je lezer te toveren.

  • Schrijf de essentie van je blog in een paar regels op en hou dit bij het schrijven van je post bij de hand.

Let op dat je kopjes gebruikt. Zo wordt je blog scannable. Een bloglezer zal eerst je blog scannen en dan bepalen of je blog de meerwaarde biedt om de hele blog van voor naar achter te lezen. Let op die meerwaarde. Zie daarvoor stap 1.


Stap 4 De praktische zaken

  • Bepaal de lengte van je blog. Een korte blog leest vaak makkelijker en sneller. Afhankelijk van je doel zou ik zeggen tussen de 450 en 2000 woorden. Schrijf je een handleiding, dan heb je meer woorden nodig. Schrijf je een opiniërende blog, dan is 450 woorden genoeg om je statement over te brengen. Eigenlijk zijn er geen regels, maar het is goed om voor je blogs te bepalen wat jouw lezer prettig vindt en wat voor jou werkt.

  • Ga voor korte koppen, korte alinea’s en richt je op de lezer.

- Je kop moet triggeren en de lezer uitnodigen om verder te lezen.

- Het moet direct duidelijk zijn waar je blog over gaat.

- Zorg ervoor dat de subkoppen op elkaar aansluiten, zodat deze in volgorde aangeeft wat het verhaal van je blog is.

  • Schrijf een korte en bondige intro (4-6 regels) om direct te verduidelijken waar het over gaat en waarin duidelijk wordt waarom je verder moet lezen.

  • Wees eerlijk en persoonlijk om de lezer aan te spreken en bij je te houden.

  • Gebruik afbeeldingen: dit maakt het prettig leesbaar en visuele elementen zorgen ervoor dat de lezer beter tot zich neemt wat diegene leest. Wel handig om een plaatje te gebruiken dat bijdraagt aan de inhoud van je tekst.

  • Gebruik links in je blogs naar andere bloggers en/of link naar artikelen die over hetzelfde thema gaan. Zo bouw je een netwerk rondom je blog.

  • Bied wanneer je interactie met de lezer wil, de mogelijkheid tot reageren op je blog aan.

Een schrijfplan is geen tijdverspilling

Het is zover, het schrijven van je blog kan beginnen. Alle toeters en bellen geblazen, kun je aan de slag om een heldere en logisch opgebouwde tekst te schrijven. Een schrijfplan is wat extra werk, maar dankzij dit plan kun je veel gerichter te werk gaan en het helpt je voor de volgende blogs. Uiteraard hoef je niet elke alle stappen voor elke blog nog te doorlopen. Uiteindelijk scheelt een schrijfplan juist in tijd en kan je het juist zien als een investering en een resultaatgerichte manier van werken. Succes!

8 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page